Invisible enemy

154
Scenario en tekeningen : Gyula Pozsgay - Uitgeverij: Dark Dragon Books

Dat sommige Hongaren ook ooit huzaren waren en voor geen stukje durf en strijdlust verlegen zaten, hoeft geen betoog. Diezelfde trots op hun nationale erfgoed en hun vaak turbulente verleden blijkt uit dit werk van de Hongaarse auteur en tekenaar Gyula Pozsgay.
In deze strip brengt hij een eerbetoon aan de legendarische piloot Dezsö Szentgyörgyi, een van de succesvolste Hongaarse jachtvliegers uit de Tweede Wereldoorlog.
Als lid van de 101st Pumas vloog Dezsö Szentgyörgyi met een Messerschmitt Bf 109 en bleef hij tot april 1945 ongeslagen in luchtgevechten tegen zowel Amerikaanse als Russische tegenstanders. Zijn persoonlijke succes stond echter in schril contrast met het lot van Hongarije zelf, dat kort daarna de wapens moest neerleggen en onder communistisch bewind kwam te staan. De rollen keerden drastisch: voormalige verdedigers van het land werden plots beschouwd als vijanden van het nieuwe regime.
Ook Szentgyörgyi ontkwam niet aan dat lot. In eerste instantie kon hij nog aan de slag bij de Hongaars-Russische luchtvaartmaatschappij Maszovlet, waar hij een LI-2 – de Russische licentieversie van de Douglas DC-3 – bestuurde. Maar in 1950 werd hij alsnog gearresteerd, beschuldigd van ‘onwaardigheid’ tijdens de oorlog. Na bekentenissen onder foltering verloor hij al zijn rechten en belandde hij in de gevangenis. Pas zes jaar later kreeg hij een nieuwe kans als piloot bij Malev, de Hongaarse nationale luchtvaartmaatschappij, en leerde hij leven onder het regime waartegen hij ooit had gestreden.
Het verhaal wordt in de strip op een persoonlijke manier verteld: Szentgyörgyi richt zich tot zijn volwassen zoon en blikt terug op zijn leven. Pas aan het einde van het verhaal valt alles op zijn plaats en wordt de titel van de strip duidelijk.
Grafisch kiest Pozsgay voor een computergestuurde, bijna fotorealistische stijl. De vliegtuigen zijn indrukwekkend en met veel oog voor detail weergegeven. De personages ogen daarentegen soms wat artificieel; de strakke zwarte contouren geven de indruk dat ze als het ware op de achtergrond zijn geplakt. Het is niet helemaal mijn stijl, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het meeslepende levensverhaal van de hoofdfiguur en de indrukwekkend weergegeven vliegtuigen
Als liefhebber van vliegtuigen kocht ik dit boek als interessante kennismaking met de reeks Mémoires WW2. Hoewel ik doorgaans minder heb met de verheerlijking van heldendaden uit de Tweede Wereldoorlog, zoals deze hierin lijken aan bod komen, biedt dit deel toch een boeiende inkijk in de Hongaarse kant van de geschiedenis. Het toont hoe complex en soms tegenstrijdig sommige mensen uit de oorlog zijn gekomen.
Wie weet ga ik ook de eerdere delen, “Old Tiger” en “Young Lion”, nog eens opzoeken.

Pjotr 03-2026
Geplaatst op 29/03/2026 Citeren
Pjotr.m
Geplaatst op 29/03/2026